sunnuntai 7. toukokuuta 2017

Bootcamp, rounds 10&11

Päivää, että pätkähti! Toissa viikon osalta jäi päivitys tekemättä lähinnä siksi ettei juuri ollut päiviteltävää. Kuluneen viikon osalta en siltäkään voi pahemmin henkseleitäni paukutella. Olen ollut laiskana treenaamisten suhteen mutta syöntihommista olen silti pitänyt arjen osalta kiinni. Minullekin yritteli toissa viikolla lapsia jo viikkoja kiusannut flunssa, ja pitkittyneen taudin pelossa jätin heti treenin väliin. Kurkkukipu ja epämääräinen olo ei siitä edennyt mutta eipä edenneet treenitkään. Kävi klassiset - lorvikatarri iski. Tällä viikolla olen tehnyt korjausliikettä mutta kovin loistokas ei ollut paluuni. Joskus näin, mitäpä tuosta itseään sen enempää ruoskimaan. 

Haluan kuitenkin kertoa muutamasta huomiosta, jotka tein tässä lorvaillessani. 

Viikonloppujen osalta olen alusta asti antanut itselleni luvan syödä dieetin ohi ja kotioloissa sellaista luvallista lipsumista on tapahtunut lähinnä lauantai-iltaisin. Toissa viikonloppuna kuitenkin oltiin yksi yönseutu mun kotonakotona yötä lasten kanssa enkä jaksanut alkaa siellä itselleni erikseen kokkailemaan. Siellä söin myös makeaa enemmän kuin normaalisti, karkkia ja kahvipullaa pääasiassa. Ruoalla join lasin viiniä ja illalla pari lasillista lisää sekä saunaoluen saunassa. Sunnuntaina pää oli kipeä. Ajattelin sen johtuvan juomastani alkoholista vaikkei määrät sinänsä suuria olleetkaan.

Olin väärässä. Eilen, lauantaina, kävin Oulussa metsästämässä hääkenkiä yhden kaasoni kanssa. Aamupalapuuron jälkeen söin matkalla lounaaksi Pätkiksen ja kahvin, ainoa päivän ruoka oli tosi tukeva setti kiinalaisessa, shoppailukierroksen päätteeksi söin jäätelön ja kun tulin illalla tosi nälkäisenä kotiin vetelin nassuun pari paahtoleipää juustolla ja sitten läjän karkkia. Alkoa vain saunaoluen verran, jonka juon joka ikinen lauantai. Tänään on taas päätä särkenyt. 

Tomaattina treenin jälkeen :D

Laskeskelin, että yhteinen nimittäjä näille viikonlopuille on ollut epäsäännöllisen (ja epämääräisen) syömisen ja liiallisen sokerin saannin lisäksi ollut veden juomisen unohtuminen. Olen huomannut myös näiden kahden viikon aikana olleeni kärttyisempi (osittain selittyy kierron puolivälillä) ja tavallaan tasaisesti pahantuulisempi. Energiaakin on selvästi ollut vähemmän. En tee mitään sen suurempia julistuksia mutta halusin jakaa tämän asian, koska toisinaan asiat ja oma hyvä olo voivat olla aika pienestä kiinni.

Tilanne Bridal Bootcampin osalta on nyt se, että viimeinen viikko alkaa huomenna. Hui! Minulla tavoite vielä siintää jossain horisontissa ja siksikin ajattelin pistää isompaa vaihetta silmään vaikken sitä tavoitetta nyt tämän nimenomaisen projektin aikana tulekaan saavuttamaan. Olen pohdiskellut ettei mulle ole mitenkään ehdotonta päästä tavoitteeseen just häihin mennessä, koska elämä jatkuu toki niidenkin jälkeen ja omasta hyvästä olosta huolehtiminen. Toisaalta ajattelen, että häät olivat se kannuste millä viimein sain itseni liikkeelle kohti parempaa oloa ja terveellisempää elämää eikä tavoitteensa siirtäminen loputtomiin ole sekään kauhean tarkoituksenmukaista.

Vaihdoin muistaakseni viikon viisi jälkeen yhtä pykälää pienempään ruoka-ohjeeseen ja silloin paino lähti laskuun. Toki tässä on nyt ollut kaksi höpöhöpö- viikkoa välissä mutta silti paino ei kauheasti ole tippunut tuon ruokamuutoksen tehtyäni enää sitä seuranneiden ekojen viikkojen jälkeen. Nyt tahtoisin ottaa loppukirin painon pudottamisen suhteen koska pelkään, että motivaatio kärsii jos se tippuu yhtä nihkeästi jatkossakin. Kahta eri vaihtoehtoa olen pohdiskellut. Joko tiputan päivittäistä kalorimäärää vielä asteen verran alemmas tai sitten rajoitan hiilareiden saantia. Jälkimmäisessä tapauksessa voisi tehdä vaikka niin, että jättäisin hiilarit pois lepopäivien lounaalta ja ehkä myös aamupalalta. 


Kaksi viimeisintä treeniä numeroina

Treenihommien suhteen tein paluun kahvakuulan varteen ja jumppamatolle hikoilemaan tänään enkä nyt enää ala sluibailemaan. Mulle käy tosi helposti niin että joudun negatiivisen ajattelun kierteeseen ja jos jossain repsahtaa niin se kaasu hirttää herkästi pohjaan. Sitten tulee noita yllä mainitsemiani ikäviä sivutuotteita. Vielä ei olla siinä tilanteessa että halu liikkua tulisi ihan itsestään, kovin säännöllisesti ainakaan, ja mukavuudenhalu on usein paljon suurempi. Toisaalta katson aika suureksi edistysaskeleeksi senkin, että ymmärrän kuinka paljon hyvää itsestään huolehtiminen on tuonut. Vielä joudun joka kerta ennen treeniä käymään sen henkisen kädenväännön treenatako vai ei mutta samalla ymmärrän, että juuri se liikkuminen tuo sitä hyvää oloa joka taas vie tilaa maailmantuskalta.

Ensi viikolla sitten taas mittoja ja ehkä vihdoin ne muutoskuvat? ;)

Matkaa tavoitepainoon 5,7kg (-200g kahdessa viikossa)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...