tiistai 16. toukokuuta 2017

Bootcamp, final round (sisältää muutoskuvat!)

Terveisiä täältä lepoviikolta! Huomenna tulee kuluneeksi tasan viikko Fitverstaan Bridal Bootcampin kolmannen syklin kolmannesta treenistä eli 12 viikon puserrus on paketissa ja akut ladattu täyteen valmiina tarttumaan uusiin haasteisiin. Kolmen kuukauden aikana tapahtui melkoinen muutos kropassa mutta ehdottomasti suurin työ tuli tehtyä pääkopassa. Katson sen olevan positiivinen merkki pysyvän elämäntapamuutoksen kannalta sillä kaikista tärkeintä on ymmärtää prosessia eikä vain suorittaa sitä.

Aloittaessani tavoitteet ovat aika pitkälti samat kuin ne ovat yhäkin - saada ylimääräinen paino pois, lisää suorituskykyä eli sitä voimaa kroppaan, energiaa elämiseen ja olemiseen sekä eväitä pysyvään elämäntapamuutokseen. Painotavoitettani tosin päivitin hieman realistisempaan suuntaan. Oikeasti mulla keikahti kaikki päänsisäiset palikat ihan uusiin asentoihin ja paikkoihin eikä yhteen postaukseen voi kaikkea ahtaa pitkästyttämättä lukijaa, mutta tässä nyt muutama aika tärkeä huomio nimenomaan sen oman edistymisen tarkkailussa.







Vaaka on saatanasta ystävä

Painonpudottajan pahin vihollinen tai paras ystävä on vaaka. Se kertoo totuuden kyllä, ikävänkín. Vaakaa täytyy silti osata käyttää oikein ja ymmärtää mitä kaikkea vaaka punnitsee. Kolmen kuukauden aikana vaaka on saanut minut kyyneliin, harmistumaan, huvittumaan ja myös tuulettamaan alusvaatteisillani villisti. Vaaka ei tiedä mistä paino koostuu vaan kertoo könttäsumman. Siinä summassa voi olla ovulaatioturvotusta, kuukautisturvotusta, vatsaeioleoikeintoiminutturvotusta, iltaturvotusta, treeneistä seurannutta lihasturvotusta, herkuttelusta seurannutta turvotusta ja myös sitä lihaskasvua! 

Minä olen omakohtaisesti kokenut kuluneiden kuukausien aikana meidän puntarin kanssa kaikki edellämainitsemani ja pikkuhiljaa oppinut katsomaan sen näyttämää lukemaa nämä asiat mielessäpitäen. Turvotus tuo helposti jopa parikin kiloa painoon lisää, joka voi laihduttajalle olla aikamoinen slap in the face, jos ei tällaista pientä nyanssia hoksaa ottaa huomioon. Oma suositukseni on käydä vaa'alla säännöllisesti aina aamulla, pelkät alusvaatteet päällä tai vaikka ihan nakuna, joko heti kuukautisten loputtua tai useampi päivä ovulaation jälkeen (munasolun irtoaminen voi kerryttää nestettä vatsaonteloon ts. turvottaa) ja mieluiten niin että viimeisimmistä treeneistä on pari päivää aikaa tai huomioiden mahdollisen turvotuksen kohisten kasvavissa lihaksissa :) Jos kuidun saannissa on ollut katkeinta ja vessajumalat eivät ole olleet suotuisat niin sekin voi lukemaa vähän vääristää. Ällöyslisänä heitän tähän ihan faktana, että semmonen perussetti voi tehdä 100g painoon lisää :D

Kuten vakka ei ole mitään ilman kanttansa niin vaaka ei ole mitään ilman..

..mittanauhaa!

Mittanauha voi olla ilman vaakaa mutta vaaka ei ilman mittanauhaa. Senttimato ei pysty kertomaan paljonko painat mutta sepä osaa kertoa onko rasvaa lähtenyt eli tiivistymistä tapahtunut. Jos vaakalukema junnaa mutta mittanauhassa jää edellisiin lukemiin verrattuna väljää voit olla tyytyväinen, se on aika varma merkki siitä että lihasta on tullut ja rasvaa palanut. Lihas painaa enemmän kuin läski. Jossain kohtaa kroppaa voi olla aika vähän rasvaa ylipainosta huolimatta ja siellä mittanauhan lukema voi sensijaan kasvaa. Se tuskin johtuu siitä, että vatsasta liikkeelle säikähtänyt rasva on paennut pohkeeseen vaan todennäköisemmin siitä, että pohjelihas on herännyt ja kasvukaudella. 

Lihasturvotuksen mahdollisuus edellispäivän (tai kauempaakin jos oikein on pumpattu!) treeneihin mittaillessa on hyvä ottaa huomioon, mulla reidenympärys on kyykkypäivän jälkeen ollut 2-3cm isompi kuin normaalisti. Hyvä on ymmärtää sekin, että kun lattaperse alkaa yhtäkkiä tykkäämään kyykyistä niin se lantion leveimmän kohdan mitta voi silti pysyä samana. Rasvaa lanteilta lähtee mutta takamus pyöristyy samaa tahtia, jolloin ympärys pysyy suht samana.

Katso peiliin ja ota niitä peiliselfieitä

Belfie, selfie mitä nyt vaan - ota se. Itsensä dokumentoiminen kuvin on enemmän kuin suotavaa. Se saattaa tuntua vähän tyhmälle pullistella ja pyllistellä peilin edessä mutta kun aikaa kuluu ja pääset vertailemaan kuukausia sitten otettua kuvaa nykyhetken kuvaan niin kaikki häpeän puna poskilta tulee haihtumaan. Joo, saattaa se aloituskuvan tyyppi olla aika ilkeä näky ja se oma paino siinä mukavasti konkretisoituu mutta sitten voi siirtää katseensa siihen uuteen kuvaan. Se on ihan uusi sinä, ihan itte oot sen tehny! Jumalauta hikeä vuodattanut ja lihaspoltetta sietänyt, irvistellyt ja puhissut. Kädet täristen sheikkeriä yrittänyt kiinni ruuvata, treenipäivän ylihuomisena vessanpytylle heittäytynyt kun ei reisipalikat anna periksi laskeutua pöntölle perinteiseen tapaan. Dokumentoi se muija! 

Kehityskuvat tai muutoskuvat, miten kukanenkin haluaa kutsua, täydentää treenaajan/painonpudottajan/elämäntapamuuttujan pyhän kolminaisuuden. Vain muutoskuvista näet vaikkapa sen miten ryhti paranee, olkapäät pyöristyy ja peppu nousee. Kuvista näet muuten parhaassa tapauksessa myös sen miten kasvot/ilme muuttuu. Omat muutoskuvat on otettu viis minuuttia heräämisen jälkeen ja ne vihertää vielä silloin (aamu- Hulk) mutta sellainen ihminen, jonka poskilihakset pystyy taipumaan hymyyn ennen kahta kupillista kahvia todennäköisesti hymyilee niissä kuvissa. Turhamaisena tyyppinä otan itsestäni kuvia muutoinkin ja niissä tuo muutos näkyy, ilme on vapautuneempi ja tyytyväisempi. Tämän on todeksi sanonut myös muut eli ei ole mun omaa mielikuvittelua tämä.




Nämä voi olla ihan selevää pässinlihhaa suurelle osaa ihmisistä mutta joku mun kaltaiseni dillekin siellä voi olla ja hänet toivon tämän kirjoituksen tavoittavan. Jos on yhtä itsepäinen kun minä niin sen tarvitsee tehdä itse tämä sama työ uskoakseen mutta sittenpähän pääsen sanomaan, että mitäs minä sanoin :D 

Kaikkea tällaista miinusmerkkistä painokehitystä, selfieitä ja senttipeliäkin tärkeämpää on ollut se että mun oloni aivan törkeästi paljon parempi nyt. Ihan turhaa lähteä luettelemaan millä kaikilla tavoilla kun sen voi tiivistää näin: kaikilla tavoilla. Se yleisfiilis on parempi, huononakin hetkenä parempi. Treenin jälkeen sitä edeltävä harmitus on aivan taatusti pienempi jos ei jopa täysin tiessään. Perustelen tätä jo ihan sillä psykologisella tosiasialla, että fyysinen aktiivisuus toimii ankkurina. Pakottaa keskittymään tekemiseen, maadoittaa nykyhetkeen ja kaikkien suotuisten terveysvaikutuksien lisäksi se, että keskittyy fyysiseen löysää sitä psyykkistä puolta. Ajatus rullaa aivan eri tavalla kun mielessä ollut ylivireys (vaikka just se vitutus!) on purettu lenkkipolulle tai kahvakuulan viskelyyn. Se kenellä ei tämä toimi on robotti.

Meikämandoliinin matka ei lopu tähän. Ihan jo siksi että ei tämmösissä jutuissa ole mitään itua jos homman lopettaa kun treeniohjelma on vedetty läpi. Uudet tuulet (kirjoitin eka tulet mutta ei onneksi sentään ne :D) puhaltaa mutta ennen sitä haluan vähän kehua. Itseäni tietenkin mutta myös Fitverstaan porukkaa ja heistä erityisesti Mirjaa, joka pitkäpinnaisesti jaksoi kaikki ne painoaiheiset mental breakdownit ja tsemppasi aina kun vähänkään oli aihetta. Kiitoskiiiiiitoskiiiiiiiiiitos!

Bridal Bootcampista sanon sen verran, että teki mitä lupasi. Tässä ote Fitverstaan sivuilta ohjelmapaketin tavoitteista:

"Tavoitteena hoikempi, kiinteämpi ja ryhdikkäämpi olemus! Ongelma-alueisiin keskittyvä paketti, joka sopii kenelle tahansa."

Allaolevista kuvista voi ainakin mun omasta mielestä todeta juurikin nuo kolme asiaa. Lähtötilanne mulla oli todella surkea kunto ja esimerkiksi vatsalihaksia saatoin tehdä raskauksien tuoman vatsalihaserkauman takia vain alle puolet ohjelmapaketin kestosta ja jouduin montaa muutakin liikettä keventämään huomattavasti. Ohjelmassa on jokunen tosi haastava liike, jotka ei yhtään huonokuntoisemmalta peruselliltä sellaisenaan onnistu mutta niiden keventäminen on helppoa ihan maalaisjärjellä. Itse en pysty vielä punnertamaan kunnolla mutta meidän portaissa kaltevalla pinnalla punnertaminen onnistuu mainiosti :) 

Mutta nyt ne kuvat ja senttispeksit.


Rinnanympärys -2cm
Vyötärönympärys -8cm
Lantionympärys -1cm
Käsivarren ympärys +-0cm
Reiden ympärys +3,5cm
Pohkeen ympärys +-0cm

Paino -2,7kg

Ennen- kuvat otettu 14.1.2017 ja jälkeen- kuvat 13.5.2017








Matkaa painotavoitteeseen on vielä 4,3kg mutta ai hitto että sitä voi ihminen olla itseensä tyytyväinen silti. Saattaa kuulostaa oudolle mutta minusta tuntuu paljon hoikemmalta kuin oikeasti olenkaan. Mitäs sanotte, oliko onnistuneet 12 viikkoa? :)

6 kommenttia:

  1. Wauu! Tosi upea lopputulos. Hienosti olet saanut tuloksia aikaan 12 viikossa :)

    VastaaPoista
  2. Todellakin onnistuit! Hieno suoritus!!!!:) kannat itsesi kauniisti, eli ryhti on tosi hyvä! Minäki haluan :D

    Kitietettynä niin minkälaista liikuntaa harrastat ja kuinka usein?


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Anteeksi, että vastaus venyi. En ole nyt ehtinyt blogin pariin ollenkaan, on ollut niin hurjasti muuta. Lyhyesti tämän muutoksen voisi kitetyttää näin: kolme lihaskuntotreeniä viikossa, joiden aikana läpikäydään koko kroppa. Kotitreeneinä toteutettu eli välineinä kahvakuula, jumppamatto ja vastuskuminauha. Oman kehon painolla pääasiassa. Sitten ihan fiilispohjalta kävelylenkkejä ja palauttelevia silloin kun jalat meni jalkapohjan jäljiltä ihan palikoiksi :D Hyötyliikuntaa aina kun mahdollista eli auton korvaaminen pyörällä jne. Ei mitenkään mahdoton homma mutta en väitä etteikö ekat viikot ois ollu aika tympeitä kun täytyi sopeutua uuteen tapaan olla ja tietty nollakuntoisena ei ne treenitkään aivan niin sujuvia olleet. Nopsasti kehitystä tapahtui ja lopussa melkein jo jäi kaipaamaa n treeneiltä lisää.. Kirjoittelen ihan kohta uusia kuulumisia sitäkin asiaa koskien ;)

      Poista
  3. Meniköhän mun kommentti roskikseen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei, vastaaja vaan oli hävyttömän hidas. Yllä sulle vähän pidemmästi tekstiä :)

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...