maanantai 3. huhtikuuta 2017

Bootcamp, round 6

Huh, miten hiilaripitoinen viikonloppu onkaan takana! Mun ihana esikoistyttäreni täytti kymmenen vuotta ja ollaan Harry Potter- hengessä sitä juhlittu pöydät notkuen kaikkea epäterveellistä. Omasta projektista huolimatta annoin itsellenikin luvan kaivautua pöydän antimiin, olinhan niitä tässä viikon verran värkännyt. 

Askartelut, leipomiset ja kaikki muu partyplanning tietty vie jo ennestään vähästä käytettävissäolevasta ajasta ison siivun. Se olikin viime viikossa haastavin osuus, kun aiempina viikkoina muodostuneet rutiinit täytyi rikkoa ja ryhtyä sumplimaan. Se on mulle epämukavuusaluetta ja hermo kiristyy sellaisesta heti. Tällaisissa hetkissä sitten helposti alan karsimaan sieltä mistä ei pitäisi, eli siitä omasta hyvinvoinnista. Nyt onneksi sain pidettyä pään kylmänä ja karsin vähän juhlasuunnitteluista, kun tiesin ettei kaikki ole juhlakalulle itselleen niin tärkeitä asioita. Näin sain raivattua tilaa treeneille eikä kukaan oikeastaan joutunut luopumaan mistään. 

Kun on paljon tekemistä niin itselle kokkailu alkaa tuntumaan myöskin tosi rasittavalta ja meninkin viime viikon siitä mistä aita on matalin. Tällä kertaa se tarkoitti vähän mausta ja monipuolisuudesta tinkimistä mikä tietty tökki sitten kun se lautanen täytyi tyhjentää. Ateriavälitkin tahtoivat kiireessä venyä varsinkin illasta jopa yli viiteen tuntiin, minkä kyllä sitten huomasikin.

Eilen, sunnuntaina, olikin sitten vetämättömin olo viikkoihin! Kaksipäiväiset sokeribileet ja lauantai-iltana hörpitty viini näkyivät sekä peilikuvassa että tuntuivat yleisfiiliksessä. Jälleen hyvä muistutus itselle siitä, että ei tässä bootcampin aikana mitään uhrauksia oikeastaan tehdä vaan päinvastoin. Ajatusmallit vaan kaipaa päivittämistä ja sehän se taitaa hankalin osuus tällaisissa elämäntapamuutoksissa ollakin.

 
Kuva

Vaakaa tai mittanauhaa en tällä viikolla käytellyt ollenkaan. Viime viikkoinen tulos oli niin muikea, että en halunnut riskeerata sen tuomaa hyvää fiilistä. Sitä paitsi, olen siinä kohtaa kiertoa menossa että turvotuksia aika varmasti olisi ollut ja ne ois vääristänyt lukemia heti. Peilikuvaa olen katsellut ja pidän siitä enemmän. Tykkään, että pakarat on selvästi vastanneet saamaansa ärsytykseen, samoin keskivartalon lihakset. Omaan silmään reidet hakevat uutta muotoa mutta tätä näkyä ei kylläkään mittanauha tukenut viime viikollakaan. Eipä väliä, muutos on väistämätön, ennemmin tai myöhemmin :) 

Vatsalihasten erkauman tilannetta tunnustelin eilen ja vielä siinä navan kohdalla tuntuu olevan enemmän rakoa kuin muualla. Jostain löysin määritelmän, että mikäli rako on vähemmän kuin 2,7mm (noin kaksi sormea) ei ole kyse varsinaisesta erkaumasta ja mulla se rako on selvästi vähemmän. Toisessa paikassa kuitenkin korostettiin ettei kotitekoinen diagnoosi asiasta ole riittävä vaan jos erkauman oirekuvauksesta löytyy tuttuja asioita niin kannattaa ottaa varovaisesti. 

Syville vatsalihaksilla tarkoitetut liikkeet ovat vaan vähän tylsiä tehdä hikijumpan seassa. Ne ovat usein tosi hienovaraista pientä liikettä, jolla aktivoidaan poikittaista vatsalihasta pinnallisten suorien vatsalihasten alla. Toisessa vaakakupissa on toisaalta riski pahentaa erkaumaa, jos alkaa repimään vaikkapa istumaannousuja ennenkuin syvien vatsalihasten aktivointi onnistuu.. Eipä mulla mikään kiire ole, loppuelämä aikaa tehdä niitä istumaannousuja ja lankuttaa.

Toisen syklin uusia treenejä on nyt siis kaksi viikkoa takana ja näin tokalla viikolla ei enää tarvinnut niin pysähdellä lukemaan ohjetta. Sain siis paremmat tehot treeneistä irti. Käsipäivänä saan tehdä kaikki liikkeet suoraan ohjeesta mikä on ihan huippua mutta kahdessa muussa treenissä on useampia liikkeitä, jotka joudun korvaamaan just noilla mainitsemillani tylsillä syvien vatsalihasten aktivoinneilla. 

Uudella innolla aloittelen siis taas viikkoa seitsemän, joka muuten tarkoittaa sitä että ollaan yli puolenvälin tässä nimenomaisessa projektissa! Tuntuupa hassulta, en ikinä ole jaksanut mitään vastaavaa näin pitkään :) Go minä, go!

Mukavaa ja aktiivista viikkoa just sulle <3

4 kommenttia:

  1. No todellakin go sinä go!! Ihana lukea sun hyvistä fiiliksistä tämän projektin suhteen.

    VastaaPoista
  2. Jes! Näitä on kiva lukea :) Tässä kirjoituksessa on muuten hyviä ajatuksia elämäntaparemonteista ja dieeteistä:

    http://kaisajaakkola.com/2017/03/mika-on-paras-dieetti/

    Kuulostaa (ällöttävältä) hippeilyltä, mutta kun omaa kehoaan (ja itseään muutenkin) opettelee kuuntelemaan ja tykkäämään siitä, se hyvä olo tulee pääpointiksi ja sitä kautta tarve dieetata voi oikeasti kadota. Pysyvästi.

    Sama koskee treenejä. Liikunta tekee hyvää kaikille, mutta olennaista olis löytää juuri ne omalle keholle ja mielelle sopivat lajit. Koska elämässä on aina "vähän muutakin hässäkkää" kuin se dieetti ;)

    - Emmitys

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, käynpä lukemassa! Kaisa Jaakkolan juttuja taisi mun ihanainen tuleva kälyni myös joskus suositella, jos en väärin muista.

      Luulen (tiedän) että mun vääristynyt kehonkuvani johtuu aika monestakin asiasta, niistä pienin on mun fyysiset ominaisuudet. Henkisen puolen "valmennus" on onneksi kunnossa myös ja pakkohan sekin on huomata että tällainen fyysinen rasitus ja sen tuomat muutokset kehossa auttavat aikalailla myös. Mukava huomata että pystyy, ei paljoon, mutta kuitenkin enempään kuin vaikkapa kuukausi sitten.

      Nuo omat lajit! Oih ja voih. Odotan sitä päivää, että kroppa kestää juoksemisen. Se on ihan ehdottomasti se mun kaikista omin kakunpalaseni mutta nyt ei kunto vielä anna siihen myöten. Kiinnostaisi tässä aloittaakin sellainen kokeilujakso, jossa kävisin testailemassa mitä kaikkea tässä lähiympäristössä olisi tarjolla. Ainakin sulkapallomailat otamma kaapista tässä joskus ja käydään hakemassa oikein lihava parisuhderiita suliskentältä :D Ollaan aika kilpailuhenkiisiä molemmat..

      Dieettauksen loppuminen on myöskin mielenkiintoinen asia. Koska tosiaan itsekin tähtäisin siihen, että homma jossain vaihessa pyörisi sellaisella minimaalisen effortin ylläpitotasolla niin tän 12 viikon jälkeistäkin aikaa on totisesti syytä miettiä. Nyt ehkä hotsittaisi tähän perään ottaa joku vähän spesifimpi ohjelma mutta annas nyt katsoa miten kantti kestää.

      Kiva kuulla, että näitä on kiva lukea! Itsestä välillä tuntuu että ketä kiinnostaa mun treenihöpinät mutta onneksi teitäkin on :)

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...