sunnuntai 12. maaliskuuta 2017

Bootcamp, round 3

Luvassa saapasleirin kolmannen viikon kuulumisia! Ihan ensimmäiseksi kiitän itseäni siitä, että olen jo kolme viikkoa jaksanut puurtaa. Se ei ole totisestikaan mikään selvyys mun tapauksessani ja ilman tätä raportointivelvoitetta olisin saattanut heittää hanskat tiskiin. Erityisesti koska toivomaani edistystä ei ole tapahtunut kaikilla osa-alueilla. Jotain kuitenkin ja se on tsempannut mua jatkamaan. Olen tehnyt kuten hommaa aloittaessani päätin: treeni kerrallaan, ruoka kerrallaan ja viikko kerrallaan. Katson vielä ensi viikon ja siten istahdan miettimään miten jatkan, jos painossa ei muutosta tapahdu vieläkään.

Mutta niihin tän viikon kuulumisiin.

Meillä tehdään päivittäin parhaimmillaan kolme eri lounasta ja päivällistä. Metallimieskin on ottanut kuntokuurin FitFarmin Alpha- valmennuksessa, jonka ostin hänelle joululahjaksi ja hänellä on erilaiset ruoka-aineet sallittuja ja tietysti määrätkin erilaisia. Lapset taas eivät meidän fitnesssafkaan päin katsokaan eli heille valmistetaan oma ruokansa. Tiskin määrä on ollut huikaiseva eikä meidän tiskari ole koskaan vielä ollut näin kovassa käytössä. Omat mealpreppaukset ovat olleet aika minimissään eli en ole tehnyt isoja määriä ruokaa kerrallaan. Osittain siksi etten vielä ole kokenut ylitsepääsemättömän hankalaksi kokkailla itselleni jotain monta kertaa päivässä ja myös siksi koska en oikein innostu vaikkapa mikrolämmitetystä pastasta ja kanasta. Parempaa heti tuoreeltaan :) 




Yksinkertaisilla asioilla voi tehdä ihmeitä ja aiemmin siellä mun top-listan häntäpäässä ollut kana on noussut uudeksi suosikiksi kun tajusin että se vain kaipaa pintaansa aika reilun määrän maustetta! :D Kalaa tahtoisin syödä useammin. Tonnikalaa ei kai käsittääkseni ole erityisen terveellistä syödä useita kertoja viikossa ja valitettavasti lohi on kiellettyjen listalla. Savusiikaa syötiin Metallimiehen kanssa molemmat jokunen viikko sitten mutta vaalean kalan valmistaminen ei itselle ole kauhean tuttua. Onko hyviä reseptejä/ruonlaittovinkkejä tarjota vaikkapa kuhalle?

Treenien osalta kehitystä on tapahtunut jonkinverran. Jaksan pääsääntöisesti tehdä kaikki vaaditut toistot, myös ne ällöttävät burbeet! :D Treenaan käytännössä aina sillä aikaa, kun mies laittaa lapsia nukkumaan eli kahdeksan aikaan illalla. Syön päivällisen jo kuitenkin neljän-viiden aikoihin ja totesinkin että ennen treeniä on tarpeen syöpäistä vaikkapa banaani. Sillä on ollut suuri ero verrattuna siihen että treenaisin tyhjällä vatsalla. 

Ekan syklin treenit on ensi viikon jälkeen taputeltu ja sitten saan ottaa uudet treeniohjeet käyttöön. On oikeastaan ollut sen puolesta kiva treenailla nyt kun ohjeet on jo tutut mutta toki vaihtelukin virkistää. 

Mainitsin ekan viikon kuulumisissa että sain vähän ylimääräisiäkin ohjeita BB- ohjeiden lisäksi. Suurin muutos on varmaankin tapahtunut vatsalihaksissa, joita siis treeniohjeisiin muuteltiin sen verran että otettiin huomioon vatsalihaserkauma. Olen korvannut vatsalihasliikkeet vähän kesymmillä liikkeillä ja niillä on ollut tehoa! Bootcampin alussa mulla oli navan yläpuolelta alaspäin noin kymmenen sentin matkalta rakoa leveimmillään parin sentin luokkaa. Nyt erkaumaa on enää viiden sentin matkalta eikä se ole enään niin leveäkään! Mahtavuutta :) Polvikivut on samoin helpottaneet tyystin eikä selkä ole vaivannut treenien aloittamisen jälkeen ollenkaan.

Kolmen treenikerran lisäksi olen käyny hiihtämässä tällä viikolla kaksi kertaa. Reilun neljän kilometrin lenkin tyttären kanssa ja eilen hiihdettiin miehen kanssa kahdeksan kilometrin vauhdikas lenkki. Hiihto on kyllä ehdottomasti mun laji! Juoksua en varmaankaan pääse vielä kuukausiin kokeilemaan mutta onneksi nyt sain aikaiseksi lähdettyä laduille. Parhaat hiihtokelit ovatkin nyt eivätkä varmasti kestä turhan kauaa, pitänee ottaa ilo irti. 






Ongelmana on yhä vain se paino, jota tuli heti ekalla viikolla lisää niin että jouduin vanhalle painavammalle kymmenluvulle takaisin, josta jo tammikuussa olin mukavastikin pois. Olen syönyt viikolla tarkasti ohjeen mukaan, vain lauantaisin mulla on ollut oikeus pieneen herkutteluun. Eilen herkuteltiin tosin vähän enemmänkin, kun meillä oli lapsivapaata. Haettiin pullot luomuvalkoviiniä ja luomukuoharia ja niin meni ilta mukavasti kahdestaan höpötellen. Oikeastaan valvottiin kolmeen asti yöllä ja fiilisteltiin hääsoittolistaa <3 Hiihtolenkin päätteeksi tehtiin fitnesspitsaa ja saunottiin pitkän kaavan mukaan.

Otin ja laskin oman kaloritarpeeni täällä. Perusaineenvaihduntaan (eli vaikka 24h Gilmoren tytöt- maratooni sohvalla pötkötellen) tarvitsen noin 1600kcal. Aktiivisuudesta riippuen kokonaiskulutus olisi jotain 2500-2650kcal tietämillä. Laskemani arvion mukaan ohje, jonka mukaan syön on osapuilleen 2000kcal eli se aika usein suositeltu -500kcal tuossa toteutuisi. Painan enemmän kuin ohjeen "esimerkkihenkilö", sen perusteella siis ei oikein ole mitään järkevää syytä miksi paino ei lähde putoamaan. Vaakakin on nyt uusittu ja valitettavasti syypäätä ei löytynyt sieltäkään.

Kaikeksi onneksi mun alkuperäinen tavoitteeni päästä omaan painoon on asetettu siten, että vaikka se ei toteutuisikaan niin silti aikaa on vielä ennen häitä karistella kiloja useamman kuukauden verran. Tavoite oli siis saada extrat pois toukokuun loppuun mennessä. 

Vertaistukea?

2 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen projekti ja tosi kiva, että kirjoittelet siitä! Ruokakuvat on syöpön mielestä aina kiva plussa. Viinijutuista nyt puhumattakaan ;) Luomuviini mahtuu kyllä kenen tahansa ruokavalioon silloin tällöin ja jos ei mahdu, niin on ruokavaliossa vika..

    Laiskan kermap*rseen neuvo kuhalle on sama kuin siialle. Ostaa fileinä, paistaa nopeasti pannulla, maustaa suolalla ja pippurilla. Hyvää & helppoa ja maistuu sekä lämpimänä että kylmänä vaikka salaatissa. Tuoreiden kasvisten lisäämiseen hyvä vinkki on, että käyttää jäävuorisalaatin (joka on käytännössä vain kallista vettä) lisäksi / tilalla esimerkiksi tammenlehti-, romaine- tai pehtoorin salaattia. Ovat maukkaampia, saa vaihtelua ja ravintoarvot ovat paremmat.

    Tsemppistä projektiin ja kirjoittele taas kuulumisia!

    - Emmi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Emmi kommentista :) Nämä mun elämäntaparemonttikuulumiset on valitettavasti nyt olleet vähän negatiivisesti sävyttyneitä, kun tuo paino jumittaa vaan mutta on musta silti kiva huomata, että joka viikko oon kuitenkin jossain edistynyt. Jos ei muuten niin kanan maustamisessa :D

      Joskus ollaan kuhaa tuollatavoin maustettukin mutta oltaiskohan laitettu sitten vähän turhan säästeliäästi suolaa ja pippuria pintaan, kun tuntui ettei se oikein maistunut millekään. Täytyy taas kokeilla! Jäävuorisalatti aika harvoin päätyy meidän jääkaappiin, käytetään edukkaampaa keräsalaattia. Siinäkään ei varmaan ravintoarvoilla juhlita mutta nyt menee salaattia siinä määrin huikaisevat satsit päivittäin että priorisoidaan hinta nyt ensimmäiseksi kriteeriksi :D Mulle ei salaatti ole sillälailla luonnollinen osa ruokavaliota vaan se täytyy aina erikseen ja ajatuksella ottaa mukaan, oon tieten enemmän lihan perään ;)

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...