sunnuntai 5. helmikuuta 2017

Suomen häämessut Oulussa

Eilen, lauantaina, oli määpäivä. Heti aamulla lähdin ajelemaan Oulua ja häämessuja kohti. Mentiin sinne yhden mun kaason kanssa ja olin vetänyt aamulla ostohousut jalkaan. Lähdin messuille pääasiassa fiilistelemään mutta mielessäni olin ajatellut, että katselen tyllipaitaa mun olkaimettoman mekkoni alle, vannehametta ja hääkenkiä. Hääryhmistä olin jo viime vuoden puolelta kasvot vihertäen lueskellut miten morsiamet olivat hyödyntäneet mielettömiä messutarjouksia.

Ovet aukesivat kello kymmenen ja oltiin paikalla varmaan puoli yhdentoista maassa. Alunperin luulin messujen olevan jäähallilla, Ouluhalli mikäonkaan mutta ne olivatkin Areena Oulu Terminaalissa, joka on Limingantullissa samassa rakennuksesa kuin missä Superpark on. Tila oli minusta turhan pieni väkimäärään nähden, sillä puoleenpäivään saakka messualueella oli niin mieletön tungos ettei näytteilleasettajia päässyt oikein läheltä katsomaan jonottelematta. Tästä olen kuullut negatiivista palautetta myös muilta messukävijöiltä, joten toivottavasti jatkossa häämessut järjestettäisiin isommassa paikassa.









Kuvaaminen oli tosi haastavaa väenpaljouden takia ja siksi ettei mun perusjärkkäri meinannut jaksaa ymmärtää kirkkaita kohdevaloja yhdistettynä hämärään ympäristöön. Itse en toisaalta osaa kauheasti säätää tuollaisia erikoisolosuhteita varten ja siinä hepakassa ei riittänyt hermo alkaa yrittämään. Jokusen kuvan sain kuitenkin muistoksi otettua.

Olin etukäteen vilkuillut ohjelmaa ja näytteilleasettajia. Oulun kolme morsiuspukuliikettä olivat edustettuina, samoin kultasepänliikkeitä aika mukavasti ja myös palveluntarjoajia. Pukuliikkeillä oli pukuja esillä ja aikoja saattoi varata liikkeeseen jälkikäteen mutta valitettavasti mitään ostettavaa heillä ei ollut. Koruja myyvät ketjuliikkeet olivat useimmat liikkeellä -30% messualella mutta myös vähän pienempää ja vastaavasti pikkuisen isompaakin aleprossaa näin. Pienempiä kultaseppäkojuja katselin siinä mielessä, että olen vähän alkanut haaveksimaan sormuksen teettämisestä. Muutamaa heistä jututinkin. 

Arvontaa oli melkein joka kojussa mutta en tainnut osallistua yhteenkään - tungos ahdisti enkä jaksanut jonotella osallistuakseni arvontaan niin huonolla arpaonnella kuin mulla on. Glamourin pisteellä sai äänestää kauneinta pukua ja siihen minäkin osallistuin.




Sormuksia katselin ja sovittelin useammassakin eri pisteessä. Kauppoja ei syntynyt mutta pelkkä sovitteleminenkin selkiytti ajatuksia tosi paljon! Kaason kanssa naureskeltiin, että mun pelkistetty ja yksinkertainen linja on alkanut rakoilemaan ja bling bling kiinnostamaan. Mukava silti, että olen malttanut katsella sormuksia rauhassa ja mietiskellä mitä haluan, nyt taas soviteltuani tiedän enemmän.

Ohjelmaakin messuilla oli. Me katsottiin vain muotinäytös mutta jos oltaisiin maltettu niin myös juhlien ammattilaisen vinkit seremoniamestarille oltais voitu napata matkaan ja viime kesän morsion tärpit hääkuvaukseen. 

 Muotinäytöksessä oli tietysti morsiuspukuja mutta myös jokunen miesten puku ja kaasojen mekkojakin. Morsiuspuvuissa pitsi ja tylli jyräävät edelleen ja miesten puvuissa slimmi tyyli näyttäisi olevan in. Kuvat muotinäytöksestä olen jakanut ryhmiin tähän alle. 

Morsian



 

 

 


 

 

 




Sulhanen







Kaaso/ muut juhlapuvut
















Morsiuspukuliike Katariinan pisteellä oli ihan mahtava vanha miesten puku, joka oli kyllä mieletön käsityön taidonnäyte. Siihen oli puvun paitaan ommeltu sellaiset tuuletusaukotkin kainaloihin! Alla on kuvia Katariinan pisteeltä.






 





Ostoksia messuilla pystyi tekemään koruasioissa, Sinooperin pisteellä, jossa valikoima oli kyllä tosi suppea, Make-up Storen ständillä ja ehkä Kipkopin kenkäpisteellä myöskin. Viimeksimainitusta en ole kyllä varma. 


 


 

Minä jäin kaipaamaan ostettavan tavaran lisäksi esimerkiksi joitain meikki- ja kampauspisteitä, jossa voisi jutella näistä asioista ammattilaisen kanssa. Sellaisia pieniä toiminnallisia pisteitä vaikkapa opastukseen siitä minkälainen meikki sopii omiin kasvoihin ja mitä värejä kannattaisi käyttää. Mikä kampaus olisi toimivin omaan tyyliin/päähän ja näin edelleen. Make-up Storen pisteeltä kyllä sai lahjakortin, jolla saa 20% alennuksen koko valikoimasta mutta näin kauempaa tulleen näkövinkkelistä se ei ole kauhean kätevä, kun se saatu säästö menee moninkertaisesti jo matkoihin.

Minä en ole messukävijänä ansioitunut ollenkaan ja lähdinkin aika avoimin mielin liikkeelle. Fiilistely on mulle puolet koko häiden järjestämisen huvista ja siihen messut sopi tosi hyvin. Sain samalla myös viettää laatuaikaa kaason kanssa ja meidän lounastaminen menikin pitkän kaavan mukaan, kun juteltiin piiiiiitkä tovi muunmuassa lasten kasvattamisesta. Tietysti häistäkin juteltiin ja tuollainen ohimennen käytävä ajatustenvaihto on mun mielestä just sitä mistä ne parhaat ideat aina lähtee syntymään. Katariinan myyjälle jätin mun sähköpostiosoitteen ja sovittiin että hän yrittää etsiä mun toiveiden mukaista tyllipaitaa jostain eli edistyi sekin asia vähän vaikkei vielä ratkennutkaan.



Kotimatkalla piipahdin Zeppeliinissä ja pääsin käymään ihanassa Hippu Kidsissä, joka on lastenvaatehullun karkkikauppa. Sisustukseenkin löytyy ihanuuksia ja kotiutin sieltä poster light boxin ja Red Hand Gangin tyttöhengarin kuten perhelifestyleblogia pitävän kuuluu :D

Kävitkö sinä häämessuilla? Mistä pidit ja mitä jäit kaipaamaan?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...