lauantai 28. toukokuuta 2016

Liikunnallinen viikko

Lupaan etten julista uutta elämää alkaneeksi tai uhoa omaksuneeni uusia elämäntapoja. Hehkutan silti hieman sitä, että olen saanut potkaistua itseäni pyllylle ja liikahtanut sohvalta tekemään jotain kivempaa. Tämä viikko on ollut poikkeuksellisen aktiivinen liikkumisen saralla ja pakko myöntää että hyvältähän se tuntuu.

Buzzador- kampanjasta testiin saadut Teho Sport- proteiinipatukat ovat yllättävän hyviä! Tämä hasselpähkinä ei oikein ollut mun mieleen mutta ei sitä tarvinnut roskiinkaan laittaa ;)


Siinäkin mielessä tämä viikko oli poikkeuksellinen, että Metallimies teki työharjoittelussaan pitkiä päiviä. Hän lähti aamulla ennen kuin me muut herättiin ja tuli vasta lasten iltapala-aikaan kotiin. Sanalla sanoen mulla on siis ollut tylsää ja yksinäistä ilman aikuista seuraa. Onneksi mummu kävi parina iltana tässä vähän jelppimässä, että sain vietyä kirppispöytään tavarat ja käytyä kaupassa.

 Toinen iltapäivä tosin kului terveyskeskuksessa, kun Pikkusiskolla jo ties monennettako kertaa tälle kevättä joutui niin henki ahtaalle että näytille oli lähdettävä. Meille sattui onneksi niin ihana lääkäri, että hän päivystysluontoisesta käynnistä huolimatta laittoi meidän asian eteenpäin, kun jatkuvasti on typykällä pilli tukossa ja nyt sitten odotellaan aikaa tarkempiin tutkimuksiin. Tarkennan, että täällä meilläpäin päivystyskäynnit ovat yleensä sellaisia että vain ja ainoastaan pakollinen hoidetaan, jos aivan sitäkään.

Minusta tuntuu, että meillä on nyt kaikki muksut enemmän tai vähemmän hankalassa iässä. Tytöt ottavat yhteen kokoajan kun pienempi ärsyttää isompaa ja toisinpäin. Isosisko on lisäksi jo menneestä kouluvuodesta aivan naatti ja kaverisuhteet ovat aiheuttaneet päänvaivaa. Pikkusisko taas elää parahinta kolmevuotisuhmaansa. Tai on elänyt jo kuukausikaupalla. Räiskyväluontoiset tytöt sitten otatellessaan joko yksin (lue: minun kanssa) tai yhdessä säikyttävät meidän herkkispojan, joka ei sitten huutamisen makuun päästyään noin vain rauhoitukaan. Sellaiset edes mitenkuten rauhalliset hetket, kun kaikki lapset leikkivät jotain yhtäaikaisesti tulee ehkä kaksi viikossa. Pikkuvelikin on samaa vaativaa sorttia kuin aiemminkin. Tällaisina viikkoina kun on yksin ainoa aikuinen talossa niin välillä pinna on melkoisen tiukalla.. 




Ilmat onneksi ovat suosineet tällä viikolla ja ollaan päästy lasten kanssa ulkoilemaan paljon. Energiaa onkin sitten purettu trampoliinilla, hiekkalaatikolla, lenkeillä ja muuten vain pihalla leikkien. Minä olen tosi huono vaan istumaan ja katsomaan lasten leikkejä ja tarvin itsellenikin jotain tekemistä. Niinpä yksi aamu inspiroiduin kaivamaan kaapista kahvakuulan ja tein nopean, helpon treenin meidän takapihalla sillä aikaa, kun pikkuiset matkivat mua ja ryösivät trampoliinissa :D Halusin ihan konstailemattomia basic- liikkeitä, joita ei sen kummemmin tarvitsisi miettiä. Löysin sellaisen Treeniohjelma.org:sta. Kirjoitan sen tähänkin vielä.

Aloittelijan kahvakuulatreeni

  • Etuheilautus x 20-30
  • Kulmasoutu x 15 molemmille käsille
  • Kyykky x 15
  • Vatsarutistus x 15
  • Pystypunnerrus x 10 molemmille käsille
  • Hyvää huomenta x 20
  • Pään ympäri kierto x 20
  • toista alusta
Toista 2-3 kertaa.


Mulle tuo "hyvää huomenta" oli ihan uusi liike vaikka kahvakuula onkin tuttu väline. Tuolta linkin takaa löytyy ohjevideoita noihin liikkeisiin. Minusta kyykky oli näin helpompi tehdä kun kahvakuula oli tasapainottamassa vaikka eihän se kutosen kuula sinällään mikään vastapaino meikäläiselle ole :D Mulla helposti keikahtaa asento liian etupainotteiseksi, mutta kuula käsissä oli helpompi tehdä kyykky oikein. 


Pyöräiltykin on. Meidän Qeridoo- pyöräkärry, josta kerroin täällä, pääsi tällä viikolla jo parin kilometrin pikapyrähdyksiä pidemmällekin lenkille. Yksi aamu, kun lapsilla olisi pitänyt olla virikehoitopäivä mutta Pikkusiskon hengenahdistuksien takia pidettiin lepopäivää, alkoi seinät kaatua päälle. Mun on hankala toisinaan sopeutua tällaisiin äkillisiin muutoksiin, kun olin asennoitunut että ehdin tehdä sellaisia asioita mitä en lasten kanssa voi tehdä. Kun se tilaisuus meni sivu suun eikä tavanomainen ulkoilu tullut kyseeseen samaisesta hengenahdistuksellisesta syystä, oli pakko keksiä jotain muuta tekemistä. 



Hiekkalelut mahtuu kyytiin :)

Pakkasin siis lapset kärryn kyytiin ja lähdin polkemaan. Kierreltiin sieltä täältä ja pidin huolen, että ylämäkiäkin matkalle osui. Kymmenen kilometrin lenkki tehtiin ja kyyti oli ilmeisesti kelvollista, koska Pikkuveli nukahti kesken matkan. Saman päivän iltana piipahdettiin vielä vähän lähipuistoa kauempana isommassa puistossa leikkimässä ja kiipeilemässä. Päivän pyöräilysaldoksi tuli 15km ja intouduinpa minäkin puistossa kiipeilytelineisiin keikkumaan ;)


Videosta napattu kuva, siksi huonolaatuinen. Videota itseään en iljennyt laittaa ;)

Mulla meni lihakset ihan tosi jumiin kahvakuulailusta ja vaikka pyöräilylenkki varmasti auttoi paljon, niin olen silti tehnyt paljon venyttelyjä ja kehonhuoltoonkin vähän tutustelin. Sellainen foam roller on kyllä laitettava hankintalistalle! Varsinkin pakarat ja takareidet on mulla ongelmakohdat, jotka jumittaa vaikkei mitään olisi tehnytkään. Mulla on muunmuassa alaselkäkipuja siksi, että oon tuolta "takapuolelta" niin jumissa. Liikunta auttaa siihenkin.

Tänään oon herännyt ihan kamalan aikaisin töihin. Työmaalla täytyy olla jo viideltä, joten herätys soi varttia vaille neljä. Uuh, en totu tuollaisiin herätyksiin ikinä. Toisaalta, kun aikaisin menee niin pääsee aikaisin poiskin ja niinpä olin jo puolilta päivin omassa olohuoneessa tekemässä HIIT- treeniä. Päivää on ollut tosi pitkästi ja oon ehtinyt tehdä vaikka mitä.

En muista olenko mainostanut Fitness Blenderin videoita täällä? Ne on jokatapauksessa ihan huippuja. Jos vaan englanti taipuu edes auttavasti niin ehdottomasti kannatta selailla sieltä valikoimasta itsellekin sopiva jumppa. Tänään tein siis tämän aloittelijoiden HIIT- treenin ja aikaisemmin viikolla palauttelumielessä kevyen cardion.

Päätin, että nyt en ala kiihkoilemaa syömisistä muutoin kuin että pyrin pitämään huolen ruokailurytmistä, riittävästä juomisesta ja siitä että ruoka olisi sellaista kunnollista polttoainetta. Herkut on aivan sallittuja. Mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa niin herkkujen kulutuksen väheneminen korreloi liikuntasuoritusten lisääntymiseen. Tämä johtuu tietysti siitä, että se hyvä olo tulee liikkumisesta eikä sitä tarvitse ottaa karkkipussista :)

Kuten sanottu, tällä kertaa vastoin tapojani en aio alkaa fanaattiseksi enkä aio myöskään ottaa tästä stressiä. Jos jatkuu näin niin hyvä, jos sohva kutsuu taas niin sekin on fine. En usko, että väkisillä saan mitään pysyvää aikaan.

Vielä on muuten pari päivää aikaa käyttää Lauran lastentarvikkeessa alekoodi QERIDOO1, jolla siis saa 35€ pois Qeridoon kärryistä :) Voin ihan rehellisesti sanoa, että meillä pyöräilyn määrä on lisääntynyt hurjasti kärryhankinnan myötä. 

1 kommentti:

  1. Heeeei, pisteet treeni-innolle! Go, tyttö! Mä odotan hengitystä pidätellen (!) myös sun pääsykoe-uutisia, milloin ne onkaan? Reipasta kevättä!

    - Emmi

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...