maanantai 27. heinäkuuta 2015

Herkkupäivä ja uusia treenivaatteita


Löytyihän se motivaatio, kun ruokavalio saatiin sille mallille ettei nälkää tarvi nähdä! Paino putoaa ehkä rauhallisempaan tahtiin mutta se on kestettävä. Eihän tässä kiire ole vaikka olenkin hätäisyydestäni tunnettu. Prosessin aikana toivon sekä pudottavani ylilastin pois mutta myös parantavani lihaskuntoa. Kun olen päässyt tavoitepainooni, nostan päivittäiskalorien määrää ylemmäs ja ajatuksena olisi jatkaa treenejä lihasmassan lisäämiseksi ja kestävyyskunnon parantamiseksi. Aika näyttää kuinka tämänhetkiset aikeet toteutuvat. Tuskinpa minusta mitään fitnessbeibeä tulee vaikka mies sitä tuskin pahakseen laittaisikaan :D

Nyt syön noin 2000kcal päivässä, mikä on reilun 500kcal vähemmän kuin energiantarpeeni on. Imetys vie osansa mutta sitä kuinka paljon, tuntuu olevan hankala arvioida. Aika monesta lähteestä olen lukenut sellaista, että kuuden kuukauden imetyksen aikana päivittäiset miinuskalorit olisivat noin 500kcal luokkaa. Sikälimikäli tähän haluaa uskoa, niin tällä hetkellä jäisin siis noin tuhat kaloria miinukselle päivää kohti. Puhtaasti Go fat go (miesten )ruokavaliota noudattamalla miinuskalorit olisivat olleet 1500 mikä on minusta liikaa. Nälkä oli.


Sain siis veljeltäni ohjeet syömiseen, kuinka jakaa päivän kalorit proteiinin, hiilihydraatin ja rasvan kesken. Sen lisäksi sain ohjeet kerran viikossa pidettävään herkkupäivään, jipii! Liikuntaa tulisi olla 3-4 kertaa viikossa. Vielä en ole uskaltautunut salikorttia hankkimaan mutta harkinnassa se on. Minulle kuntosalille meneminen tuntuu kauhean vaikealta mutta näin kolmen lapsen pyöriessä jaloissa on kotona treenaaminen hankalaa. Kotitreeneissä on myös se huono puoli ettei saatavilla ole sitä välineistöä juurikaan ja vastukset loppuvat aika pian kesken. Toistaiseksi treenaan oman kehon vastuksella ja aivan kunnolla kipeäksi saan itseni silläkin tavoin :D Aloitan hissukseen ja lisään vastuksia tosi rauhalliseen tahtiin, koska lihaskuntoni on päässyt rapistumaan tosi huonoon kuntoon enkä halua rikkoa paikkoja liiallisella revittelyllä.

Treenien lisäksi sain suosituksen ottaa tavaksi tehdä aamulla aerobinen treeni matalalla sykkeellä. Nyt, kun Metallimiehen kesäloma jatkuikin pakkolomalla niin mahdollisuus aamuaerobisiin on. Olenkin hyödyntänyt tätä mahdollisuutta ja vaikka ensin ajattelin etten mitenkään pysty tekemään mitään ennen aamupalaa, pelkän kahvikupin voimalla mutta hyvinhän se on onnistunut. Sen sijaan hankalampaa on pysytellä oikealla sykealueella! Teen yleensä kaiken täysillä ja himmailu tuntuu vaikealta. Tuntuu pöljältä tallustella hissuksiin mutta vauhtia varmasti saa kasvattaa kun kuntokin kasvaa. Olen mietiskellyt sisätiloihin sopivaa tapaa tehdä aamuaerobinen niille päiville kun sataa kuin saavista kaatamalla ja tietysti sitäkin silmälläpitäen, että jossain vaiheessa jään lasten kanssa taas päiviksi nelistään. Olisiko teillä lukijoilla antaa ideoita aamuaerobisesta jonka voisi kotioloissa tehdä sykealueella 90-120bpm?


Ensimmäinen herkkupäivä meillä oli lauantaina. Säännöt oli siinäkin ja sopivien namien löytäminen osoittautui luultua vaikeammaksi! Meidän ruokatottumukset ovat rasvaiset ja lihaiset ja niinpä seuraavien sääntöjen mukaan oliki yllättävän hankala keksiä syötävää:

- 3000-4000kcal pitää syödä
- kaikessa mitä syö täytyy olla alle 10g rasvaa
- vain nopeita hiilihydraatteja
- ei mitään huonostisulavaa eli ei lihaa




Äkkiseltään homma tuntuu helpolta - senkun mättää menemään. Eipäs olekaan, ainakaan meille ei ollut! Ensimmäinen ongelma oli ruoka. Mitä ihmettä me syödään kun lihaa ei saa käyttää?? Aivan tosissaan täytyi miettiä, mutta asia ratkesi niin, että lounaaksi syötiin riisipuuroa mansikkahillolla. Tehdään riisipuuroa monestikin ruoaksi mutta useimmiten syön sen itse voisilmän kanssa.. Päivälliseksi tehtiin itse pizzaa. Täytteet tuottivat hitusen päänvaivaa mutta loppujen lopuksi pizzan päällä oli tomaattikastike, mozzarellaa, aurinkokuivattua tomaattia ja tavallista tomaattia sekä reilusti juustoraastetta. Juustoista löytyi kaikista superkevyet versiot ja silti yhdestä pitsasta kertyi tuhannen kalorin paukku, koska kevytkin juusto on niin tiukkaa tavaraa.
Minä olen suklaan suuuuurensuuri ystävä ja se, etten voinut syödä sitä herkkupäivänä oli tosi sääli. Yritin tuskaisesti etsiä porsaanreikää mutta sellaista suklaata ei kertakaikkiaan ole missä olisi alle 10g rasvaa. Haettiin irtokarkkeja ihan järjetön säkki, joita jäikin mutta ne tuuppasin eilen kaverin matkaan pois kaapista houkuttelemasta. Jäätelöäkin syötiin kinuskikastikkeella ja Pullavaa. Niistäkin loput tuputettiin eilen kylässä käyneelle kaveripariskunnalle :D Popparit poksuteltiin illalla leffanaposteltavaksi ja limsaakin juotiin. Loppuviimein kalorit saatiin aika helpostikin haalittua kasaan ja opittiin taas meidän vanhoista ruokailutottumuksista lisää. Ollaan nimittäin aiemmin saatettu lauantaisin kiskaista aivan helposti enemmänkin kuin tuon neljä tonnia ja paljon rasvaisempaa tavaraa! Hyhhyh.



Puntarilla en nyt ole käynyt mutta lauantaiaamuna se näytti yhtä miinuskiloa parin viikon takaisesta lähtötilanteesta. Toivon, että tulen näkemään edistystä viikottain sillä se motivoi minua jatkamaan. Vaikka tässä ei vielä ihmeitä ole tapahtunut elopainon vähenemisessä mutta psyykkinen muutos ja vireystilan muutos on ollut suuri. Suhtaudun jo nyt itseeni eri tavalla eikä ylipaino ahdista niin paljon kun tiedän sen olevan työn alla. Oikealla tavalla rakennettu ruokavalio täyttää vatsan, antaa riittävästi energiaa päivän touhuihin ja liikuntaan mutta siinä ei ole turhaa höttöä, jota keho ei pysty hyödyntämään. Unentarve on vähentynyt paljon vaikka yöherätyksiä onkin aivan yhtälailla kuten tähänkin asti. Lasten kanssa jaksaa enemmän eikä pinna ole niin kireällä. Hiilarihöttö ei enää turvota ja olo tuntuu kevyemmältä vaikkei vielä kiloa enempää olekaan. Säännöllinen liikunta saa endorfiinit liikkeelle ja kipeät lihakset suun hymyyn - treeni on mennyt perille.

Herkimmille tiedoksi: Alhaalla on kuvia osastolta "the whole truth and nothing but the truth" ja elävä esimerkki siitä, miltä suomalainen vaalea nainen näyttää sellaisen kesän lopulla, kun sataa, sataa ja aina vain sataa. Nimim. ei ole Maybellineä kiittäminen enkä osaa photoshopata :D



Ommellakin olen ehtinyt. Yhtenä iltana levitin Löytö-Palasta ostamani trikoon lattialle ja läsäytin treenitrikoot malliksi päälle. Saksin menemään ja vaikka epähuomiossa teinkin ensin housuihin kaksi persettä, niin soveltamisella siitäkin selvittiin :D Tykkään High Waist- mallisista housuista ja sellaiset tein näistäkin. Pöksyissä on tuollainen leikkaus, joka koittaa jäljitellä kaupasta ostettuja trikoita mutta se vaatii vielä vähän viilausta. Aivan taatusti teen näitä lisääkin! Hintaa housuille tuli noin kymmenen euroa ja sain riittävän pitkät lahkeetkin :)


Riittävän napakoita urheiluliivejä minulla on tasan yhdet. Koska pesen urheiluvaatteet neljässäkympissä ja käytännössä kaiken muun kuumemmassa, niin ne yhdet ovat sitten aina pesua odottamassa enkä halua liian vähän tukevat liivit päällä lähtä lenkille. Naiset ymmärtävät miksi. Henkkamaukan liivit ovat hyviä ja halpoja mutta en yksien liivien vuoksi viitsi ajaa Kokkolaan, missä lähin liike olisi tai vastaavasti maksaa postitusmaksua tilaamalla verkkokaupasta. (Tosin nyt näytti olevan postikuluttomuus, hmm..) Niinpä otin mallia niistä hyvistä ja tein itse! Aivan yhtä tukevat nämä eivät ole mutta kyllä nämä päällä viitsii jo lenkille lähteä. Toppi on kantattu mustalla palalaari-lycralla, jota on myös housujen kaksinkerroin taitettavassa vyötärökaitaleessa.


Vaatteissa olevia leikkauksia olisi voinut korostaa tikkauksin mutta nyt oli tärkeämpää saada nopeasti valmista :) Olisi sittenkin pitänyt sieltä Eurokankaan palalaarista sukeltaa pari lycrapalaa kotiinviemisiksi.

Tavoitepainoon matkaa 16kg.

2 kommenttia:

  1. Upeat pökät! Hienoa että ehdit myös ommellakin! Mullakans ompelu harrastuksena, treenaamisen/töiden lisäksi, mut ompelulle jää niin vähän aikaa etenkin näin kesällä.

    VastaaPoista
  2. Kiitos! Sanopa muuta, ei sitä aikaa ole siinä määrin kuin toivoisin mutta jotain sentään :) Kyllä tämä painonhallinta-projekti varsinkin vie siltä aikaa mutta ehkäpä se ajanhallintakin helpottuu tässä kun rutiinille pääsee.

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...